السبت، 28 يناير 2017

اموت وانت الحياة\\\\\الشاعر عادل دياب

الشاعر عادل دياب ** اموت وانت الحياة **
انا ولست ادرى من انا 
هذة صورتى ضاحكة للجميع 
ولا يعلم بشر ما فى نفسى وصدرى انا
فسالت نفسى عن نفسى
فانكرت نفسى معرفه نفسى 
وسالت حالى عن حالى
فتعجب حالى من حال حالى 
وقال انت نفسك لم تكن فى بالى 
ولم يجيب على سؤالى من انا 
فنمتى فى مكانى 
والدموع تسيل من عينى حارقه 
وحين اذن ادركت ان روحى
سوف تغادر جسدى الى الابد 
وفجاة وانا فى هذا الياس 
والوداع وشده الحال 
رايت فى خيالى صوره جميلة 
وصوت عذب حنون رقيق 
جميل يرن ويملا ارجاء المكان
ويدق قلبى من تانى بالحب والامانى 
لانه راى صوره حبيبتى وحببى الاولنى 
وانا فى غيبوبه المنام قولت يا حبيبتى
انت الحب الاول والاخير فى حياتى 
وحبك وعشقك يملا قلبى وانا الى الحين اعيش على ذكراك 
وامل رجوعك طول العمر ما انساك 
فانت التى عجزت الاقلام عن الكتابه والتعبير عن جمالك الربانى
ولا يستطيع الشعراء مهما كانوا وكل كلمات الشعر والغزل 
لا تصف نقطة واحده من جمالك اللولى الغالى 
فانت حوريه من الحنان وانت اجمل ما فى الكون
واروع ما فى السماء انت فى الليل قمرى 
والنجوم منك تغار من جمال ونوروجهك العالى 
انت فى النهار انت شمسى ونورى وبصرى 
ولؤلؤ وماس ومرجان فى اجمل البحارانت
وصافيه ونقيه كمياة الانهاريدوب قلبى فى هواك 
ويذوق لسانى منك عسل مصفى الى اخر القطرات 
انت جميله الجميلات فى عالم النساء

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق