الأحد، 29 أكتوبر 2017

ادعو لي ..للشاعر المبدع/ احمد الحيرزاوي

  • اخوتي واساتذتي ..
  • ادعولي انا .. احتضر 

  • مـــــلـــــفـــــات . . قـــــاضـــــي

  • اطفئ الراوي السيجارة .. وردد قائلا ..
  • الشعور بالمشعور .. فسمع صرخه من اعلي جبال .. 
  • مردده سؤااال .. الان .. متي يبكي الرجال ؟ ..
  • متي توبكي قسوة الاحمال  ؟؟ ..
  • عندما تضيع الامال ..
  • عندما تكثر الاهوال ..
  • عندما الفرح يكون شئ محال ..
  • عندما يكون قلبك مصدر للازلال ..
  • عندما تنظر لحالك وتنظر للاحوال ..
  • عندما يكون صوتك مقيد مكبل بالاغلال ..
  • حينها فقط ..  يبكي الرجال ..
  • كفايه اسكت .. دنتا الكورباك فيك حلال ..
  • تلهب جروحي طول الاوقات ..
  • جعلت لحظااات عزااابي ..
  • ما اكثرها لحظات ..
  • من قسوة ما مررتني من اوقات...
  • من شدة حزني علي #عوض_الي_فات ..
  • من كثرة سماع قلبي يناجيها بالأهااات ..
  • اما عن لحظات بكائي ..
  • علي صاحبي ف شدتي ما يجيلي ..
  • من النظر لحالي ولاحوال غيري ..
  • من معمالاتي بحكم نقاء ضميري ..
  • بيتفهم ضعف او جنون لكريري ..
  • لحظات بكائي ..
  • من الهم الي اتزرع في قلوبنا ..
  • من دنيتنا الي وياها غلوبنا ..
  • من الاوجاع الي منها شيبنا ..
  • من الندم ع الاحباب الي فيهم دوبنا ..
  • لحظات بكائي ..
  • من الفرح الي مننا زعلان ..
  • من قولة انا وبعدي الطوفان ..
  • من العقل الي في امور القلب حيران ..
  • في رأيك كفاية ولا ااقول كمااااان ..
  • حيناها .. صرخ الراوي .. كفايه ..
  • مسح دموعو مرددا ..
  • حقيقي انا في سؤالك كنت غلطاااان ..
  • وسكت الراوي .. وفضل سرحاااااان ..
  • وهمس .. الطريق .. كيف يكون امان ..
  • وفجأه .. اشتعلت نيران قضيه مطروحه بالأذهان ..
  • واصبح الراوي شخصان .. ويتبدلان حوار ..
  • ويختبأان خلق ستار حرب .. ويلتقطان الانفاس ..
  • ورددا معا .. كم سيدوم بينا الاخلاص ..
  • اجاب الراوي .. عند عقد هدنه بين الاطراف .. 
  • امتي احس اني حالي عليا راضي ..
  • محسش بقدوم لحظة تمر ايامي ع الفاضي ..
  • الاقيني مجيب لما ليا احتاج .. وعليك انادي ..
  • تحسني نفسي .. متشعرنيش جاني وهيا قاضي ..
  • صمت الامي ميكنش تغاضي .. مرار يسمم كياني ..
  • صراخ احزاني ميهدمش للأمال جدراني ..
  • متحكمنيش نفسي .. اعيش واقع سجانو وجداني ..
  • متجعلنيش احتار .. البكا عليا ولا علي هدام الاماني ..
  • مرار الايام كاس كتيير شاربو ..
  • فيه الي سكت وصبر .و. فيه الي بمرارو حربو ..
  • فيه الي عدي وانتصر .و. فيه الي دفن جواه قلبو ..
  • فيه الي تعب وقدر .و. فيه الي قدر علي تعبو وشكا فيه غلبو ..
  • انا الاخير ولأسف الي زيي كتيير ..
  • ساعي بخطف من دنيتي .. الي ليا من الخير ..
  • راضي وحامد بالقليل .. قناعتي كنزي عن الغير ..
  • الي زيينا .. دنيتنا لينا  .. اختبار للدار الاخير ..
  • حيناها .. تنهد الراوي وقال ..
  •  بزيداك عاد يابو حبر مرير ..
  • اسمعها مني كلمه .. من ضمن كلام كتيير 
  • كل كلمة في الكام كلمة بتوصل رسايل ..
  • لكن في فرق بين السامع والدايق والي قايل ..
  • ف الحزن شعب .. مقسما الامو فبايل ..
  • والصبر ف خازينو الدوا .. ودموعنا ف شكايرو شايل ..
  • دي مأساتي معاك  طول لحظاتي .. واغلال العشق مكبلا فؤادي ..
  • شأشعرني مجيب فقط ..  حين تحين لحظة ميعادي ..
  • وتقترب مني لحظة .. فقدان احساسي بأوقاتي ..
  • ويقترب شروق الغروب  .. ودمج حاضري بالماضي ..
  • لأكون يا شمسي .. بيدي علي نفسي .. قاضي ..
  • وأراني وانا مبتسم .. ورقه في  #مــلفــات_قــااضــي ..

  • شكرا

  • بقلمي :
  • احمد الحرزاوي 
  • الشـــــاعـــــر الســـــاهـــــر

هناك تعليق واحد: