الأربعاء، 31 أغسطس 2016

انا مسافر،،،،بقلم شاعر ايهاب طه

انا مسافر
انا مسافر وسيبك يا .........وطني ..........قصدي يا أمي
     مسافر ورايح دنيا .......................غير الدنيا
               يا ابني مسافر وسيبني لمين
           دا انا حضنك الأمين النيل العظيم
                   اهو عليك تحرمني منك
معلش يا أمي غصب عني.................. حملي بقا اتقل مني
     وانتي اسمك هنا ...............................محفور بدمي
        من حضنك حرموني ..........................وعنك بعدوني
          وبغيابك عني عذبوني.................... مهو انتي أمي
خلاص مسافر يامي اشوف رزقي .............في ارض تانيه
حملي بقا اتقل من الجبال .....................والكل بيقلي هات
                   وانا منين هجيب يا مي
البنت علي وش جواز .....................وانا منين هجيب الجهاز
والولد كل شويه يقلي هات .................علشان اجيب الكتاب
والمره كل شويه تقلي هات.................. الأسعار بقت نار
             انا عارف يا أمي انك ارض الأمان
وعيشين فيكي بسلام وعلي ..........ارضك ياما هزمنا الأعداء
              وأحن فيكي ثابتين مثل الجبال
بس غصب عني مسافر ...................ومفارق الأحباب
عاوز اجيب لبنت الجهاز وأكمل ............وأجيب للواد حق الكتاب
مش قادر يامي حملي بقا اتقل من الجبال والكل بيقلي مد ايدك  في                          ....جيبك ....................يلا هات
                 ونسو اني إنسان بسيط علي قد الحال
  وعمي عبد العال كل يوم بيرفع في الأسعار والعيشا فيكي اصبحت نار
من قوتي عاوز يدي للكبار قلتلهم مسافر خلاص وسايب الديار
                  سمحيني يا أمي مهو غصب عني
                        مسافر وسايب الديار

ايهاب طه _____________

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق